Monday 6 October 2014

007-matkakertomus: Bern (SVEITSI) 2014, päivä 1/2

Tässä jatkuu Sveitsin 007-matkakertomuksemme. Jos haluat aloittaa lukemisen alusta löydät ensimmäisen päivän kertomuksen täältä.

Maanantai 14.7.2014

Heräsimme varhain Geneven auringonpaisteeseen ja suuntasimme aamupalalle hotellimme ravintolaan.

Hotelli: Hotel International & Terminus

Vatsat täysinä keräsimme kimpsut ja kampsut ja kävelimme aivan vieressä olleelle Geneven päärautatieasemalle ja ostimme toiseen luokkaan kulkuvälineissä oikeuttavan Swiss Flexi Passin jossa oli "Saver" -ominaisuus mukana. Viiden päivä passi maksoi 274 euroa / aikuinen, lapsi sai ilmaisen perhekortin.

Swiss Passin idea on, että sen ostettuaan voi Sveitsissä matkustaa ilmaiseksi eri kulkuvälineissä. Hinta on halvempi kun kaksi aikuista ostaa sen yhdessä (Saver option). Lapsi saa ilmaisen perhekortin. "Flexi"-vaihtoehdolla käyttöpäivät voi valita oman halunsa mukaan. Passi on voimassa 30 päivää. Päivinä, joina passia ei käytä, saa kuitenkin matkoista 50 prosentin alennuksen. Valittuina "Flexi"-päivinä passilla pääsee ilmaiseksi joihinkin museoihin ja järviristeilyille. Passi oikeuttaa myös ilmaisiin matkoihin voimassaolopäivinä köysiradoilla Sveitsin alpeilla, paitsi turistikohde "First":llä, johon sillä saa kuitenkin 50 prosentin alennuksen. Varmista, että menet siihen junaosastoon, johon passi oikeuttaa. Kakkosluokka on ihan hyvä, mutta ykkösluokassa useissa junissa on ilmastointi, joka taas kakkosluokasta monesti puuttuu.

Katso muut passivaihtoehdot täältä: https://www.sbb.ch

Me lähdimme junalla Genevestä kohti pääkaupunkia Bern, matkan kesto 1h 41min. Junia menee puolen tunnin välein. Junaa jouduimme vaihtamaan Neuchâtelissä.
Hinta ilman Swiss Passia olisi ollut 40,09 EUR / aikuinen, 20,04 EUR / lapsi.

Saavuimme Bernin juna-asemalle, Bahnhofplatz 3011, josta oli kuuden minuutin kävelymatka hotellillemme.

Hotelli: City Hotel Metropole (varattu booking.com:sta)
Tähdet: 3 ***
Osoite: Zeughausgasse 28
Hinta: 189,00 € / yksi yö + kaupunkivero noin 10 EUR / 3 henkilöä, aamiainen kuului hintaan

Wi-Fi: 3 CHF / 24 tuntia
Huom: maksu uloskirjauduttaessa
Sisäänkirjautuminen: 14.00
Uloskirjautuminen: 11.00.
Huonetyyppi: Easy triple room. Tässä huonetyypissä lavuaari on sijoitettu itse huoneeseen, ei kylpyhuoneeseen.

Hotelli sijaitsee aivan Sveitsin pääkaupungin Bernin keskustassa.

Junamatkan ja sisäänkirjautumisen jälkeen olikin taas vaihteeksi nälkä, joten lähdimme etsimään ruokapaikkaa ja löysimme mukavan oloisen ravintola Kornhaus Cafén.
(Osoite: Kornhausplatz 18)

Mielestämme Bern on erittäin kaunis kaupunki!

Nimensä mukaisesti Bern on tunnettu karhuistaan. Tarinan mukaan Bern on saanut nimensä alueella ensimmäisenä metsästetyn eläimen mukaan. Siihen aikaan, liki tuhat vuotta sitten, seutu oli vielä metsien peitossa. Nykyisin karhu näkyy symbolina kaikkialla kaupungissa, kuten lipuissa, vaakunoissa ja pikkupatsaina. Näkeepä niitä Bernissä myös ihkä elävinä, joten lähdimme suunnistamaan kohti Bärengrabenia (Bear Pits), joka on puisto karhuille ja se on Bernin kaupungin symboli. Puiston osoite on Grosser Muristalden 6.

Yksi karhuista oli erityisen taitava ;)

Karhupuiston ja kadun voi nähdä elokuvassa "Hänen Majestettiinsa salaisessa Palveluksessa" (1969), kun Bond (George Lazenby) matkakumppaneineen ajavat autolla puiston ohi.

Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Mika
Puistossa on myös kiva ravintola Altes Tramdepot, jossa söimme maistuvat jäätelöt.

Nautimme näkymästä, jonka voi nähdä myös "Hänen Majesteettinsa Salaisessa Palveluksessa" - leffassa (1969) kun Bondin seurue ohittaa paikan.

Pirita

Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Alla oleva kuva vasemmalla on 7-vuotiaan pikku Agentti Matkaajan ottama.

Illalla valitsimme sattumanvaraisesti bussi numero kymmenen, vain nähdäksemme hieman lisää Berniä. Ajoimme bussireitin päähän ja takaisin.

Myöhemmin vierailimme vielä viehättävällä Bernin lentokentällä, jonne menimme junalla ja bussilla. Matka kesti vajaan tunnin ja pääsyy vierailuumme oli se, että Bernin kansainvälinen lentokenttä on mainittu John Gardnerin Bond-kirjassa "Ei kukkia vainajalle, James Bond". (1993)

"Viideltä Sveitsin aikaa samana iltapäivänä yhtiön kone rullasi ja pysähtyi Bernin kansainvälisen lentokentän pääterminaalin eteen. Bond asteli nopeasti rakennukseen.
Maahantulotarkastus oli kuten aina juron tehokas, ja hän saapui tulohalliin kantaen lujaa siannahkaista pukulaukkua olallaan katseen tutkiessa nopeasti autonkuljettajien kannattelemia kylttejä nimeään etsien.
M oli antanut hänelle yhteyshenkilön nimen. – Freddie von Grüsse. En ole koskaan tavannut kaveria, mutta hän on ”von”, joten luultavammin sietämätön kiusankappale. Tiedäthän, millainen Sveitsin kerma on, James.
Yksikään kuljettaja ei kohottanut Bond-kylttiä, joten hän jatkoi eteenpäin tulohallissa ja oli lähestymässä informaatiotiskiä, kun syvä, miellyttävä naisääni kuiskasi hänen korvaansa. – James Bond?"

John Gardner: "Ei kukkia vainajalle, James Bond"

Lentokentältä palattuamme olikin jo sen verran myöhä, että oli aika mennä nukkumaan ja valmistautumaan seuraavaan päiväämme kauniissa Bernissä.