Sunday 17 May 2015

007-matkakertomus: Geneve, päivä 2/2 & Coppet (SVEITSI) 2014

Lukeaksesi Sveitsin 007-matkakertomuksemme ensimmäisestä päivästä alkaen klikkaa tästä.

Maanantai 21.7.2014

Söimme aamupalan Gold Hotel Rene Capt - hotellissa ja tsekkauduimme ulos. Lähdimme junalla Montreuxista kohti viimeistä kohdettamme Geneveä. Matka ilman Swiss Passia olisi maksanut 29 CHF (23,73 EUR) / aikuinen ja 14,50 CHF (11,86 EUR) / lapsi. Matkan kesto oli tunti ja 12 minuuttia. Geneveen saavuttuamme löysimme bussi numero kympin, jolla pääsimme hotellillemme. Bussi kulki kahdeksan minuutin välein, ja matka kesti 18 minuuttia. Poistumispysäkkimme nimi oli Vernier, Pailly-Balexert, joka oli vain 100 metrin päässä hotellistamme.

HotelliHotel Ibis Budget Geneve
Osoite: Avenue Louis Casaï 30 Cointrin, Geneva
Hinta: 94 CHF (77 EUR) / yksi yö + aamiainen 12 CHF / henkilö (11,44 EUR), varattu booking.comin kautta
Wi-Fi: Ilmainen
Huomaa: Huone täytyi maksaa sisäänkirjautuessa
Sisäänkirjautuminen: 12.00
Uloskirjautuminen: 05.00 – 12.00

Saimme huoneen numero 616, kuudennesta kerroksesta. Tällä kertaa majoituksemme oli todella "low budget" -huoneessa, mikä oli ihan ok meille yhdeksän päivän Sveitsin kiertueemme päätteeksi.

Meillä oli pöytävaraus lounaalle kello 13.30 Four Seasons Hotel des Bergues Geneva - hotellin Il Lago -ravintolasta.

James Bond on ollut tässä Four Seasons Hotel des Bergues Geneva -hotellissa Bond-kirjassa "007 ja Kultasormi" (1959)

"Bond ajoi hyvää vauhtia Genèveen ja pysähtyi Berques-hotellin kunnioitusta herättävän julkisivun edustalla."

"James Bond varasi itselleen huoneen Hôtel des Berguesista, kävi kylvyssä, otti suihkun ja vaihtoi vaatteita. Hän punnitsi kädessään Walther PPK:ta pohtien, ottaisiko sen mukaansa vai lähtisikö ilman. Hän päätti lähteä ilman."

Ian Fleming: "007 ja Kultasormi" (1959)

Lounaan jälkeen oli aika vierailla Coppetissa. Otimme 14.21 RegioExpress-junan 2723 Coppetiin. Suunta: Vevey raiteelta 3. Matka olisi maksanut 6,60 CHF (5,40 EUR) / aikuinen, 3,30 CHF (2,70 EUR) / lapsi, yhteensä 16,50 CHF (13,49 EUR) ilman Swiss Passia, mutta matka oli ilmainen Swiss Passilla ja löysimme Hotelli Du Lacin, jossa Ian Fleming oli asustellut vuonna 1931.

"Se oli tuskin Ian Flemingin mielen mukainen paikka, ja pian hän muuttikin Hôtel du Laciin, joka oli Coppetissa Genèven järven rannalla, ja sitten Miesissä olevaan omaan huoneeseen."
John Pearson: "Mies James Bondin takana - Ian Flemingin elämä -" (1966)

"Bond sai korkean, keltaisen siluetin näkyviinsä juuri ennen Coppetia, pientä järven rannalla sijaitsevaa kylää, jonka Madame de Staëlin nimi oli tehnyt kuuluisaksi."

"Bond jatkoi matkaa, kunnes eteen tuli vasemmalle kääntyvä tie. Hän poikkesi sille ja ajoi edelleen kunnes pääsi eräälle kapealle kujalle, joka johti viinitarhojen läpi takaisin Coppetin takana oleviin metsiin ja Madame de Staëlin kartanolle. Bond pysähtyi metsikön keskelle. Nyt hänen piti olla tarkalleen Auric-Yhtymän yläpuolella."

"Bond käveli varovasti puiden keskellä varoen kokoajan, ettei astunut kuivien oksien päälle. Metsikkö harveni. Alhaalla alkoi näkyä pienen talon ympärille ryhmittyneitä matalia rakennuksia. Bond huomasi paksun männynrungon ja meni sen taakse. Nyt hänellä oli esteetön näköala rakennusten suuntaan. Lähin niistä oli noin sadan metrin päässä. Näkyi avoin piha. Pihan keskellä seisoi pölyinen Rolls Royce Silver Ghost.
Bond kohotti kiikarin silmilleen ja tutki näkymää tarkasti.
Talo oli sopusuhtainen, neliskulmainen, punaisista tiilistä valmistettu rakennus, jossa oli liuskakivikatto. Siinä oli kaksi kerrosta ja ullakko. Siihen mahtui todennäköisesti neljä makuuhuonetta ja kaksi olohuonetta. Seinät olivat osittain täydessä kukassa hehkuvien, hyvin vanhojen köynnöskasvien peitossa. Talo oli varsin tyylikkään näköinen. Bond pystyi kuvittelemaan sen sisäseiniä peittävän valkoisen paneelilaudoituksen. Hän tunsi huoneiden imelän, ummehtuneen, auringonpaisteen kyllästämän tuoksun. Takaovi johti tilavalle, kivetylle pihamaalle, jossa Rolls seisoi. Pihamaa oli avoin Bondin suunnasta, mutta kahdelta muulta laidaltaan se oli yksikerroksisten, aaltorautaisten työpajojen ympäröimä. Niiden yhtymäkohdasta kohosi esiin korkea sinkkinen savupiippu. Savupiipun huipussa oli sinkkikoppa. Sen päällä oli kiertävä, neliskulmainen nielu, joka näytti Bondista samanlaiselta tutkaetsijän antennilta kuin laivojen komentosilloilla käytetyt mallit. Aparaatti pyöri ympäri tasaista vauhtia. Bond ei pystynyt kuvittelemaan, mitä tekemistä sellaisella oli tämän puiden keskellä sijaitsevan pikku tehtaan katolla…”

Vierailimme Coppetin linnan ulkopuolella ja palasimme Geneveen.

Coppetin linna

Coppetin metsikkö, jonka keskelle Bond pysähtyi kiikaroimaan

Menimme Genevessä ratikka numero 15:lla Palace of Nationsille ja näimme "Broken Chairin" kadun toisella puolella.

Broken Chair on monumentaalinen, Daniel Bersetin suunnittelema puuveistos, jonka on rakentanut puuseppä Louis Genève. Se on rakennettu 5,5 tonnista puuta ja on 12 metriä (39 jalkaa) korkea.

Se kuvaa jättiläismäistä tuolia, jolla on rikkinäinen jalka ja se seisoo kadun toisella puolella, vastapäätä Palace of Nationsia, Genevessä. Se symboloi maamiinojen ja rypälepommien vastustamista, ja toimii muistutuksena poliitikoille ja muille Genevessä vieraileville.

Myöhemmin menimme takaisin hotellillemme ja vaihdoimme vaatteet. Oli aika lähteä illalliselle. Menimme Mandarin Oriental Geneva - hotellille (aiemmin Hotel du Rhône), joka on 007-hotelli kirjasta "COLD Fall" (1996).

"Hotel du Rhône sijaitsee kauniilla paikalla lähellä järveä Genevessä ."
"He istuivat Hôtel du Rhônen ravintolassa valkoisten pöytäliinojen, kimaltelevien hopeaesineiden ja kristallilaseista heijastelevien valojen keskellä. Baarin pianisti soitteli vanhoja romanttisia klassikoita. Beatricella oli yllään yksinkertainen syvänsininen cocktailmekko jossa oli syvään uurrettu kaula-aukko, paljas selkä ja panta, joka näytti siltä kuin hänellä olisi ollut timantteja kurkun päällä. Heidän ympärillään raha ja korkea-arvoisuus olivat täyttäneet muut pöydät: enimmäkseen eläkkeellä olevaa rahaa. Pariskunnat näyttivät sosiaalisesti erittäin hyväksyttäviltä ja Bond ajatteli M:n vanhaa kommenttia Sveitsistä - "Bernissä on kyse politiikasta" hän sanoisi. Zurichin huolenaiheena on raha; mutta Genevellä on sen haalistunut sosiaalinen piirinsä. Jos haluat seurustella tuttavallisesti sveitsiläisten kanssa, jotka pitävät rahojaan Zurichissa, ja heidän tekopyhyytensä ehjänä, niin liity kuolevan rodun Geneveen."
"Bond tilasi kahvit lähetettäväksi ylös huoneeseen 504, ja sillä aikaa kun he odottelivat niitä, Beatrice meni ensin koristellun sängynpäädyn luo, sitten yhden suuren lampun luo, joka näytti siltä kuin se olisi muotoiltu kiviruukusta."

John Gardner: "COLD Fall" (1996)

Meillä oli pöytävaraus Le Sud-ravintolasta, joka oli juuri vaihtanut nimensä. Se tunnetaan nykyään nimellä Café Calla.

Illallinen oli upea puhumattakaan jälkiruuista.

Tämä oli viimeinen iltamme Sveitsissä, ainakin toistaiseksi.

Tiistai 22.7.2014

Aikaisin aamulla söimme aamupalan hotelli Ibis Budget Genevessä.

Sen jälkeen oli aika tsekkautua ulos ja ottaa bussi lentokentälle, joka oli aika lähellä hotelliamme. Kiitos, Sveitsi. Nämä olivat äärettömän upeat 10 päivää meidän 007-kiertueellamme!